احداث باند دوم محور کرمان - بافت پس از گذشت سال‌ها نیمه تمام مانده و به گفته سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان برای تکمیل این محور به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تکمیل باند دوم محور کرمان - بافت معطل ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

به گزارش قدس انلاین، احداث باند دوم محور کرمان - بافت پس از گذشت سال‌ها همچنان نیمه تمام مانده است و به گفته سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان پیشرفت فیزیکی کل این طرح بیش از ۶۵ درصد است و براساس آخرین برآورد انجام شده برای تکمیل این جاده به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

فرهاد آراسته، فرماندار بافت با بیان اینکه وضعیت جاده‌های و راه‌های مواصلاتی شهرستان بافت بسیار بد ‌است، اظهار داشت: یکی از محورهای مهم و پرتردد این شهرستان، جاده بافت کرمان است که سال‌ها از آغاز احداث باند دوم آن می‌گذرد و در این سال‌ها افراد زیادی را به دلیل ناایمن بودن این محور از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات احداث باند دوم این محور در دو قطعه در حال انجام است، اما سرعت روند کار توسط پیمانکاران خیلی پایین است، گفت: اعتباراتی از سوی وزارت راه و شهرسازی و همچنین از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان کرمان به این محور اختصاص داده شده است.

فرماندار بافت با اشاره به وجود ۱۳۵ کیلومتر جاده در حوزه شهرستان بافت، بیان کرد: از این میزان حدود ۴۰ کیلومتر آن یعنی چیزی کمتر از یک سوم راه‌های مواصلاتی این شهرستان دوبانده است که امیدوار هستیم عقب‌ماندگی‌های این شهرستان در این دولت جبران شود.  

رضا حافظی، سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان نیز با بیان اینکه جاده کرمان بافت از محورهای اصلی استان کرمان است که احداث باند دوم آن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار داشت: این محور از سه شهرستان کرمان، بردسیر و بافت عبور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طول این محور ۱۵۸ کیلومتر است که در حال حاضر ۹۰ کیلومتر از باند دوم آن احداث شده و در حال بهره‌برداری است، ادامه داد: ۲۴ کیلومتر دیگر این محور در دست احداث است و ۴۴ کیلومتر آن باقیمانده است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات، احداث آن هم در دستورکار قرار گیرد.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کل این طرح بیش از ۶۵ درصد است و در حال حاضر در سه قطعه کار در حال انجام است، گفت: قطعه اول حدفاصل بزنجان تا کیسکان به طول ۶ کیلومتر است که پیمانکار آن مشغول به‌کار است.

وی با اشاره به اینکه قطعه دوم این محور از کیسکان تا راهدارخانه کفنوئیه به طول ۸ کیلومتر است، افزود: در این محدوده کار به کندی پیش می‌رود که یکی از دلایل این تاخیر، کمبود اعتبارات و انباشت مطالبات پیمانکار در گذشته است.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه این مسئله حتی در برهه‌ای از زمان باعث تعطیلی این پروژه شده است، ادامه داد: در حال حاضر تخصیص اعتبارات خوبی به این پروژه تعلق گرفته است.

وی با بیان اینکه کوهستانی بودن این محور یکی از دلایل دیگری است که باعث شده عملیات اجرایی این محور با کندی انجام شود، گفت:کار در این محور با محورهای کفی و مسطح متفاوت است و در این جاده به ترانشه برداری و انفجار نیاز است.

حافظی با اشاره به اینکه قطعه سوم این محور به طول ۱۰ کیلومتر از نگار به سمت بهرامجرد است که جدیداً با پیمانکار آن قرارداد بسته شده است، افزود: طی چند روز قبل به واسطه ناایمن بودن جاده در حوزه بهرامجرد تا نگار چند تصادف منجر به فوت داشتیم.

وی با بیان اینکه براساس آخرین برآورد انجام شده برای تکمیل جاده کرمان بافت به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: اعتباری که در سفر ریاست جمهوری به این پروژه تخصیص داده شده، ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۱۵۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ظرف سه سال باید پرداخت شود.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار نیز از محل فروش اموال وزارت راه و شهرسازی و طی سه سال باید تامین شود، ادامه داد: واقعیت این است که این عدد در برابر ۱۵۰۰ میلیاردی که برای تکمیل این پروژه نیاز است، عدد ناچیزی است.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث انباشت مطالبات پیمانکاران می‌شود، تصریح کرد: از سوی دیگر در شرایط اقتصادی امروز کشور پیمانکاران ما بنیه مالی گذشته را هم ندارند که به بتوانند حجم زیادی از عملیات را به صوت منفی کار کنند.

حافظی با اشاره به اینکه در کنار همه این مسائل هزینه عملیات راهسازی نیز افزایش زیادی داشته و بسیار گران شده است، گفت: در حال حاضر متوسط هزینه هر کیلومتر راه عادی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است و این عدد در محورهای کوهستانی مانند کرمان بافت به ۳۵ میلیارد تومان هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه پیشرفت این پروژه به تخصیص اعتبارات بستگی دارد و تلاش ما بر این است که هر چه زودتر محورهای ما دو بانده شده و ایمنی این محورها بالاتر رود، گفت: هر چه ایمنی راه‌ها بالاتر رود به نفع همه ماست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.